7 juni 2007

Temperatur om natten

Järnnätterna kallas de nätter i juni då frosten fortfarande är ett kallt hot mot växterna. Efter den 9 juni kan man räkna med frostfritt om natten. Åtminstone hit upp till Bergslagen.

Det är inte alls varje år vi drabbas av nattfrost i juni. För några år sen var det kallt och jag fick starta värmefläkten en natt i slutet av juni. I slutet! Men det blev tomater ändå det året.

Det finns en tumregel som jag lärt mig av gamle Sven S utanför Falkenberg. Han bodde granne med mina föräldrar och var en odlare ut i jordigaste fingerspetsen.
Han sa att "en klar sommarnatt sjunker temperaturen 6 grader".
Det stämmer förvånansvärt bra.

Det är bara att kolla temperaturen sent på kvällen när himlen är klar. Då vet man om fiberduken måste plockas fram.

Bästa täckningen är ändå molntäcket...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var en bra kunskap. Den ska jag lära av - när man är ute lite senare är det svårt att veta hur det är med nattemperaturen - men å andra sidan... det blir kallare när det blåser... bra som tumregel... Tack. Du har en sådan fin blogg...
Anne-Marie

Lena sa...

De kan de där gamla hallänningarna!

Lilla B sa...

Anne-marie: Bra saker kan man gott dela med sig av. Håll tillgodo! Och tack för bloggberöm.

Lilla B sa...

panter: Ett sant ord i rätt tid!