29 juni 2007

Vin i vardande


Så här långt har de kommit just nu, vindruvorna.
Ännu är det långt kvar till skördetid.

Har begränsat antalet klasar rätt mycket. Ett år lät jag alla som bildades vara kvar. Man lär sig av misstagen. Nog fick jag runt 200 klasar. Det kan ju i och för sig låta bra men klasarna var små, vindruvorna ännu mindre. Sura dessutom.
Efter den betan klipper jag hårdare, gallrar bort massor men sparar fina klasar.

Hellre färre men godare.

Det är som med Janssons frestelse, tycker jag. Hellre Riktig Jansson med grädde vid enstaka tillfällen än Lättjansson stup i ett!

Fast i ärlighetens namn skulle jag kunna önska mig GräddJansson mycket ofta....

12 kommentarer:

Arga Mamman sa...

Vilka härliga bilder! Ser nästan overkligt ut med stora fina vindruvsklasar i kalla Sverige... Härligt inspirerande!

Lilla B sa...

arga mamman: Hjärteligen välkommen hit! Har man ett växthus kan man nästan trolla:)

Anonym sa...

Vin rankor vin gröna glas vin druva vin russin - nej nu blev det fel. GOtt. Anne-Marie

FO - 2 sa...

Man lærer så lenge man lever.
Heller mindre og bedre avling ja.
Kvalitet og ikke kvantum.
Mmmmm. Tror jeg tar turen når de er modne... ;)
Ønsker deg ei god helg med bursdagsfeiring. :)

minerva.jor sa...

Tenker du har fine stunder i veksthuset, der du pusler og steller med din vindruer og andre vekster:)
Ha en fin feiring:)

Lilla B sa...

anne-marie: många tankelekar!

Lilla B sa...

ida: Det är bara att ställa kosan hitåt när de mognar!:)
Helgen kommer att bli trevlig!

Lilla B sa...

minerva.jor: Ja, det har jag verkligen! Det blir en stund varje dag Ibland lite mer.
Tack - helgen kommer att bli prima!

Poppins sa...

Måste vara en speciell känsla att skörda sina egna vindruvor!

Lilla B sa...

poppins: Jaha - det kan du ge dig på! :)

Linda sa...

Men så stora de är!!
Mina är inte alls så stora, men jag har ju inget fint växthus...
Men jag pratar snällt med dem varje dag :)

Lilla B sa...

lindalotta: Då kommer de att växa fort. Och så fort allt regnet torkat undan får de fart!