12 juni 2007

Obehövlig vattning


Dagen har varit svalare, molnigare och blåsigare än tidigare dagar. Till och med regn kom det. Fick ha vindrutetorkarna på under hemfärden.


En mulen, lite kylig dag som idag förbrukas det avsevärt mindre vatten i växthuset än under de heta dagarna som vi har bakom oss.


Gick ut i kväll för att se till mina växter, plocka bort tjuvskott och klippa lite i vinrankan. Men främst skulle jag vattna.

Det kan jag säga direkt att det behövdes inte alls. Den rotblöta de fick igår räckte och blev över. De klarar sig i morgon också om så solen glöder hela dagen.


Visar min ena kruka basilika. Köpte Storbladig Italiensk från Runåbergs frö .

Den här italienaren verkar inte gå av för hackor....


Detta är ingen bekännelseblogg men jag kan ändå meddela att basilikorna fortfarande står kvar i sina fula plastkrukor.


Så lat jag är. Så trög.

Men basilikorna klagar inte. Än....

10 kommentarer:

FO - 2 sa...

Basilikumen har det bra, uansett potte, ut fra bildet. (:
Jeg har sådd Sitron Basilikum i år. Den er ikke så stor. Men, jeg håper den er god. ;)

Anonym sa...

Skönt att vara lat o trög...o svarta plastkrukor verkar duga bra, de torkar ju inte upp i dem lika fort.
Den där Basilikan var då rejäl...vilka blad! Känner hur det vattnas i munnen när jag ser de...solvarma tomater till det...mmmmm. Här har solen fortsatt lysa idag också men under kvällen har det kommit i regnmoln över oss...inte en droppe har fallit ännu men jag hoppas det kommer i natt.
Från Malin

Villa Nian sa...

Vilken fin basilika :-). Jag hoppas på att det kommer lite regn inatt! Det skulle nog all växtlighet må lite bra av!

l*eva sa...

DET var Basilika det!

(plastkrukor...gör väl ingenting, de kan väl knappast synas i Ditt frodiga växthus)

Lilla B sa...

ida. Cittronbasilika har jag inte prövat mig på. Är den lättodlad? Långsamväxande kryddväxter smakar mera än de som drar iväg fort.

Lilla B sa...

malin: Det är plastens stora fördel! Det är precis på pricken som du skriver. Basilikan och de ljumma tomaterna tillsammans med nyupptagen lök från landet. Lite olivolja därtill. Men där är odlingsgräsen passerad. Olja köpes!

Lilla B sa...

tina. Vi fick regn sent i går kväll och i natt. Har inte kollat ä hur mycket. åskan gick här och det dundrade på för fullt. Åskregn är en så brutal form av vattning.

Lilla B sa...

eva: Den kommentaren avgör. Jag struntar i att köpa något speciellt för dem. Om jag inte ramlar över några fina, lagom stora.

FO - 2 sa...

Sitronbasilikumen vokser langsomt.... Den er liten enda... Men, jg håper den smaker godt. (:

Lilla B sa...

ida: Det låter gott till tomater och lök, citronbasilika.
Får väl slå till och försöka mig på odling av sådan basilika nästa år