27 juni 2007

Den 27 juni 2007


Veckans interiörbild.


Vinrankan växer med ilfart. Måste klippa ihärdigt annars tar den över allt.
Tomaterna tuffar på.
Salvian är nerklippt.
Basilikan tokväxer.
Liljorna är trögare än vanligt. Trodde att någon klocka skulle öppnat sig redan till midsommar.
Paprikorna har fått ställa ner fötterna i stora krukor laddade med matjord och varmkompostens innehåll. Skulle tro att de är nöjda nu.
Längst bort kan man se en tomatplanta.
Snart kommer förhoppningsvis de två änglatrumpeterna vid sittplatsen att synas.

22 kommentarer:

Lena sa...

Ta det nu lugnt, sitt ner och läs en bok eller drick en massa kaffe, kardemummakaffe. Det är du värd med ett sånt fint växthus!

Lilla B sa...

panter: Jag släpade ut lunchen dit igår. Satt alldeles för mig själv bland blomstrena.Riktigt trivsamt.
Kardemummakaffet, ja. Det goda, goda. Slut sen länge. Får övertala dottern i storstan att handla åt mor sin.
Såna finesser finns inte här i avkroken, inte.

Anonym sa...

Då får änglatrumpeterna salutera ditt växthus...Anne-Marie

Lilla B sa...

anne-marie: Det låter som en riktigt fin idé!

FO - 2 sa...

Mye å glede seg over her. :)

Lilla B sa...

ida: Jaa. Det är det. Gott också att kunna slå sig ner, bara sitta och glo en stund och fundera.

minerva.jor sa...

Du kan tro et drivhus står høyt på min ønskeliste!
Mitt engasjement for blomster og urter blir større og større:)

Anonym sa...

Så frodigt det ser ut.

Lilla B sa...

minerva.jor: Du får slå till och skaffa dig ett växthus. Har man intresse ångrar man sig inte.

Lilla B sa...

hannele: Ja, det går ju att åstadkomma lite gynnsammare klimat därinne än det bista bergslagsklimatet utanför.

Anonym sa...

Så snyggt och prydligt det ser ut i ditt växhus.

Poppins sa...

Som det växer! Hos mig har det mesta stannat upp pga regnet. Jag har ju inget fint växthus...
Lycka till med rosstölden!

Anonym sa...

Härligt med växthus.. paprikor satte jag inte iår.. mina mognar så sent.. har du någon bra sort???
Annars har inte spinnen kommit till gurkorna än.. fast jag säjer det inte högt...=)/åsa

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Försöker hålla det så fint jag kan.

Lilla B sa...

poppins: Det där regnet är ju förödande! Än så länge är vi förskonade. Och kyler ner gör det också.
R-sst-lder....schhhhhh... inte högt.....

Lilla B sa...

åsa: Det var en paprika av helt okänd sort som jag köpte. Pillade ut fröna och satte. Det är ju ett vågspel. Om ursprungspaprikan är en hybrid så kan jag nog hälsa hem..
Förra året fick jag in gurkspinn också. Ett riktigt skit, om man får uttrycka sig så illa. Vi håller tummarna och hoppas på ohyrefritt!

Anonym sa...

Men hur vågar du ha paprika i växthuset? De få gånger jag har sått paprika så har de alltid blivit översållade av ohyra.

Lilla B sa...

pallas: De brukar åka på löss. Men jag kollar dem noga som attan. Dessutom har jag planterat dem flera tillsamans i bautakrukaor. Vid minsta lusangrepp är det kvickt gjort att spänna stålmusklerna och bära ut allt till en veranda.
Har planer för allt....

Anonym sa...

Klart att Lilla Stål-b tänkt på allt! Då kan jag pusta ut... :-)

Lily of the valley sa...

Ser flott ut!
Ha det bra!
Kram Lily

Lilla B sa...

pallas: :)

Lilla B sa...

lily: Det är ett paradisiskt ställe att vara på.