12 juni 2007

Varken mygg eller knott

Sent i går kväll drog jag ut vattenslangen och startade vattenpumpen. Nysått och nyplanterat måste få sig en redig dos vatten. Jorden är alltför torr.

Jag stod länge där i trädgården. Shorts och linne tillsammans med vattning brukar betyda otrevlig närvaro av mygg.
Skog på tre sidor av huset och en damm ett stenkast bort innebär mygg och knott. Massor av bådadera.
Inte förrän jag vevade in slangen kom jag att tänka på mygg-och knottbristen.
Det var lika fritt från dem som mitt i smällkallaste vintern.

Tacknämligt. Men märkligt.

Har solen svett deras vingar?

10 kommentarer:

Lena sa...

Vi bor ungfär som ni och det är inte så många här heller just nu. Det är nog värmen.Skönt för de kan vara en plåga.

Anonym sa...

Hmm de har åkt till oss...=) / Åsa

Anonym sa...

De var nog här hos oss, för här gick det knappt att vara ute igår kväll, man blev översållad med mygg. Blä.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Tur för dig att du slapp myggen, här är de ovanligt många just nu (brukar inte vara så farligt vid kusten). De är intensivt ettriga också, jag hoppas de blir svedda men solen har bytts ut till regn...

Bloggblad sa...

Vi har inte alls mycket mygg - men å andra sidan gillar de inte mig så jag lider aldrig. Här är kruttorrt överallt så de har väl ingenstans att föröka sig?

Getingar har jag redan sett mer äv än vad som brukar vara normal mot slutet av sommaren. Och humlor - massor!

Anonym sa...

Lycko dig då..
Vill du ha några? Har mygg och knott så det räcker och garanterat blir över. Regn kan du också få..det fick vi mängder av idag. Och mer kommer ner just nu, ser jag.
Något mer som önskas? Bara säg till, känner mig givmild idag..:)
Ha en skön, myggfri och solig kväll!!

FO - 2 sa...

Det er bra at myggen og knotten holder seg borte! (:
Herlig drueklase på fotografiet under her. (:

Lilla B sa...

panter: Tycker att de är vidriga. Fanns aldrig i min barndom - de blåste bort på Västkusten

åsa: Vink, vink! Ajö! ajö! :)Och du! De behöver inte komma tillbaka!

ellis: Knepigt. Det är ju inte många kilometers avstånd. Men du pekade väl inte hitåt och sa:Flyg!?

karin: Det var värst så skonad jag är. Jag är inte ledsen för det. Det måste jag påpeka!

bloggblad: Ja - getingar har jag också sett. De häver jag ihjäl utan ånger. Ovanligt mycket humlor också. Men vintern har ju varit mild så hummelmamman har väl överlevt.

kirsti: Jasså - du har också drösvis med mygg. Nejtack. Jag avstår! Jag skulle tydligen kunna få hur många som helst. Ha en myggfri afton själv!

ida: Myggen kan gott hålla sig flygande så att småfåglarna har mat att stoppa i ungarna. Men inga myggor på mig, tack!
Det är alltid lika spännande att följa vindruvsklasarnas tillväxt

Anonym sa...

Inga kommentarer. ;-)

Lilla B sa...

ellis: haha - då vet jag precis ;)