23 maj 2007

Avhärdning

På de tillfälliga hyllorna i växthuset står alla små sommarblommor i väntan på utplantering. När de står inomhus blir de veka och de måste härdas för att klara både UV-strålningen och stora skillnader i temperatur. Man får utsätta dem lite åt gången.

Brukade tidigare bära dem ut och in, ut och in. Ett förskräckligt slit. Enformigt och trist. Fiberduken är tålamodets räddare.

Till helgen ska jag bära ut samtliga blommor och lägga fyra lager fiberduk över dem. Sen får de stå kvar ute och jag tar av ett lager i taget tills risken för frost är borta.

Enda nackdelen är att katterna tycker att fiberduken är härlig. Om jag har otur lägger de sig på alltihopa, rullar runt och klämmer sönder plantorna.

De är inga små kattungar, precis. Monsterkatten är en hårig galt.....

10 kommentarer:

Anonym sa...

Blåser det inte hos dej?
Jag gillar också fiberduk, men det är inte bara att lägga den över plantorna. Den måste förankras väl.
Ibland möts jag av fladdrande segel när jag kommer ut i trädgården. Och när det fladdrar i väven tycker katterna det är en jätterolig lek.
GJ

Anonym sa...

Jag har flyttat ut mina raringar idag.. också! Nu får det vara sluthunsat..=) och feberduk blir det hos mig med.. men min kisse är en liten krake.. men kan ställa til det ändå/ Åsa

l*eva sa...

Som bekant, bor ju inte jag i Berslagen...Men där jag bor...är det Härdat, som gäller.
Har t o m idag planterat ut asterplantorna.

Lilla B sa...

GJ: Blåser? Jojomensan. Men jag förankrar duken rätt bra, tycker jag. Men kattkräken kastar sig handlöst rätt på alltihop. De är väl galna, förstår jag.

Lilla B sa...

åsa:Så du har vågat dig på utflyttning. Jag väntar några dagar till. Är väl en fegis...

Lilla B sa...

eva: Lärde inte du dig i musiken att :
Frosten BErövade ESSters ASStrar DESS GESStalt?

l*eva sa...

Rackarns lilla b.
JoTack...jag Minns...kanske *L*.
Det riktigt fiffiga med att ibland---men bara ibland...vara så här GAMMAL...:) är att man behöver bara minnas det man VILL.

Friskt Vågat---Hälften Vunnet,är nog min melodi i år!

(jag ville bara inte längre att MINA katter, skulle fortsätta att tro, att Kattlådan flyttat upp på fönsterbänkarna...*L*)

Anonym sa...

Grattis! Du har just klarat av ”Tankeläsar-testet” galant!
Jag upplever just nu min allra första vår tillsammans med Fiberduk.
Har grubblat flera dagar hur jag ska bete mig med den. Den borde ju fungera bra som skydd åt plantorna som ska avhärdas..
Plötsligt gick det upp ett ljus: Man lägger så klart på flera lager och plockar av efterhand! Genialt! Hur kunde det vara så svårt för mig att komma på det..?
Tack, lilla b!

Lilla B sa...

eva: :)

Lilla B sa...

kirsti: Vilken tur att jag skrev det just idag!
Det funar riktigt bra. Regndropparna tr sig igenom liksom ljuset. Om än lite begränsat. Men tänk på att det måste kunna rinna bort vatten så de inte står och blir sjödränkta när regnet öser ner.