6 maj 2007

Tomater och kompostjord


Så snart jag har ställt iordning i markbädden skall jag plantera ut tomaterna och physalisen. Tillsvidare står de tätt ihop och ser ut att må riktigt gott. När natten faller på lägger jag fiberduken över dem. Tomater vill helst inte ha under +7 grader sägs det. Skulle aldrig somna om det vore så kallt. Hu vale.....


Slet med komposten igår. Tömde ett fack som legat i två år. Där hade det blivit mycket och prima jord. Skyfflade sen över allt från från det fulla facket till det nyss tömda. Kastade in lite kompostjord här och var mellan varven. Toppade med kompostjord. Tänker att när det regnar så följer det med en massa gosiga mikrober och sätter dubbel fart på nerbrytningen.


Varmkomposten ska jag ta mig an snart. Den är av gammal modell, Grön Johanna tror jag att den hette. En liten lucka längst ner öppnar man när jorden ska ösas ur. En usel konstruktion. Inte bra alls. Man får arbeta i tokig ställning och får dessutom bara tag på lite kompost åt gången. Själva komposten fungerar utmärkt och har en vinteröverrock som isolerar - men vid själva konstruerandet av kompostbehållaren har man glömt hur den ska tömmas.
Jag drar mig för det jobbet. Men jag måste ju. Sitta dubbelvikt för att ösa ur och sen resa mig med skyffeln full för att lägga i skottkärran. Sen samma sak om och om igen.


Inför morgondagen:

Ser ni i Bergslagen en dam i sina bästa år som förvandlats från en upprättgående, rätt pigg typ till en hopvikt märla med orangutangarmar under helgen. Då är det jag....


Allt detta om jorden och biverkningar av hårt arbete..
Men vad gör man inte för sina tomater.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du sliter hårt! Min dåliga rygg skulle inte palla fem minuter ens. Men desto roligare att läsa om allt på din blogg! Fina bilder har du också.

FO - 2 sa...

Du får nok fiiiine tomater.

De er glade for litt ekstra "mat".

Bra jobba! (:

Anonym sa...

..och jag som tjatat på Per att vi måste skaffa just en "Grön Johanna"! Fast de kanske inte ens säljs längre.. Får ta och kolla upp vad som erbjuds i kompostväg nu för tiden, och hålla i minnet att den ska vara lätt-tömd! :)
Ta nu fram solstolen och sträck ut dig i den i några minuter.. Det har du förtjänat efter allt slit!
..och säger det igen: Lycko dig som har ett växthus. Och sådär fina tomater!

Lilla B sa...

matildas fikarum: Ja - jag tar i så det knakar. Men så gör det ont också. Ända ner i benen.
Jag är nog en idiot.

Lilla B sa...

ida: Tack för det! Lite hurrarop känns prima just nu!

Lilla B sa...

kirsti: Den funkar utmärkt som kompostbehållare. Men kolla om den finns i bättre konstruktion vad det gäller tömningsluckan.
Det är jätteviktigt att man inte får slita ont för att få loss lite jord.
Berätta gärna sen vad ni bestämt er för någon kompost!

Anonym sa...

Jag har alltid haft lite egen kompostgjord, tomatpalntor får jag av min mamma.

Lilla B sa...

hannele: Jag tycker att alla som har trädgård även ska ha en kompost. det räcker långt med en vanlig öppen trädgårdskompost som man lägger löv, gräs, mm mm i. Dina tomatplantor trivs gott i kompostjorden, förstår jag.

Anonym sa...

Instämmer angående Gröna Johanna. Den måste vara konstruerad av en orm. Tömde min förra helgen och har fortfarande ont i kroppen. Om någon kan tipsa om en lättskött varmkompost, så kommer Johanna snarast att åka till soptippen!
Annars får man väl göra en egen konstruktion. Den vanliga komposten för löv, hönsskit m.m är hemmagjord med löstagbara brädor i fronten och två fack, ska bli ett tredje. Konstruktör? - den praktiske hälften.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Det gäller detsamma här. Den anonyme konstruktionshälften har gjort trädgårdskomposten. Också med löstagbar front.Mycket praktiskt.
Får se om någon kan tipsa om en bättre varmkompost.
Ska det vara så jäkla svårt att konstruera en? Lite praktiskt tänkande och så har vi nog en på pappret iallafall.