20 maj 2007

En hjälpande hand


Barnbarnet fick hjälpa till i växthuset. Eller "hässuset". Vi bar in jordpåse och kogödselpåse till den sista lilla biten som skulle göras i ordning för plantering.


Physalisen är på plats, de sista tomaterna likaså.


Lilla söta S fick en planteringsspade och en tom blomkruka att jobba med. Det blev att fylla i och hälla ur. Många gånger. Det drällde jord överallt.

Några pelargoner har nog sett sina bästa dagar försvinna efter lilla S planteringslusta.
Det gör inget.


Efter fikat tyckte S att vi skulle ut i "Fammo sannåda" igen.

Tänk att vara 1½ år och inse att vi alla leker i en sandlåda.


Farmor har sin.

Och visst bygger jag drömslott i den.

Varje sommar.

19 kommentarer:

Lena sa...

Farmor har lyxvarianten av sandlåda, den med väggar med tak.

Vilken koncentration bilden uttrycker.

Anonym sa...

Så trevligt med lite assistans i växthuset...eller ja just det sandlådan! :)

Anonym sa...

Jag som trodde barnarbete eller barnbarnarbete inte var tillåtet

Lilla B sa...

panter: Det fanns sekunder av djupste koncentration!
Och att ett enkelt plastväxthus skulle konverteras till en lyxig sandlåda hade aldrig tidigre föresvävat mig.

Lilla B sa...

karin a: Mycket trevligt var det. Men jag fick inte vara fången i egna tankar, precis. Det gällde att hålla ögonen öppna. Både de på framsidan och de i nacken....

Lilla B sa...

olomar: Sånt barn/ barnbarnarbete borde snarast vara PÅBJUDET!!

l*eva sa...

Här sitter jag, en bra bit från Berslagen, men BLIR betagen!

Nästa sommar är det *min tur*.
Fast Elina hjälpte ju mig, då för 3-4 år sen. I *mojmos* trädgård!
(Nu när hon var hemma var hon sååå besviken över, att den inte var större...*L*)

Lilla B sa...

eva: Önskar att alla som ville kunde få ha en sån här liten hjälpreda med sig. Vi hade så trivsamt men det tog allt på krafterna :).
Får säga Lycka till, nästa år blir det din tur!

Anonym sa...

Gullig hjälpreda och sanna ord om "sandlådan", häromdagen när vi gjöt i betong stod granntösen och tittade på med stora ögon - undra vad hon tänkte om oss vuxna... ;)

Lilla B sa...

lotta: Så spännande för henne att titta på. Hon tänkte nog att det var en rolig lek....

Anonym sa...

Underbart! Barn är så klarsynta!! Mormors sandlåda... :)

Anonym sa...

Farmors var det visst... :)

Lilla B sa...

ronja: Mycket klarsynta och utan krusiduller.
Det tycker jag är så skönt med ungar. Inga krumbukter i onödan.
Farmor var det!

Linda sa...

Det blir till att döpa om bloggen till "Farmors sandlåda" :)

Det måste ju vara rena paradiset för henne. Också :)

Lily of the valley sa...

Jo, men visst är det härligt med luftslott ibland!
Barn är underbara!
Kram
Lily

Lily of the valley sa...

Får jag länka till dig?
Kram
Lily

FO - 2 sa...

En flink liten assistent. ;)

Bra når de setter perspektiv på tingene for oss..

Vakre ord i innlegget ditt også. (:

Når min yngste datter, Camilla var 4-5 år plukket hun ALLE tulipanene til mamma. Og selvfølgelig måtte mamma være glad.. ;)

Annika sa...

Nä, vad trevligt och gulligt! I fammos sannlåda!!! SÖTT!! Det är ju jättebra om den lilla redan nu börjar intressera sig för blommor och växter!

Lilla B sa...

Lindalotta: Det var roligt för henne, det mrktes mycket tydligt. "Farmors sandlåda" Hm. Möjligen. Om man inte får tanken på ett äldreboende....

Lily of the valley::Barn kan vara himmelska! Ibland, åtminstone. Om du får länka från din blogg? Visst, gärna. Tack får jag säga - det är bara roligt om någon vill läsa.

Ida: Vad sött av henne att plocka blommor till mamma! En sån bukett glömmer man aldrig! :)

annika: Jag gör vad jag kan för att lära henne. "Fammo pellaoooone" Det begriper ju vem som helst, eller hur?