5 maj 2007

Lördag


Lördag. Ledig dag.
Ledig från vanliga jobbet men tillgänglig för trädgårdsarbete hela dagen.
Tomaterna står tätt ihop i sina kartonger. Jag har tagit av fiberdukstältet under dagen. De växer till rätt fort nu. Jag vill ha bra fart på dem innan jag sätter ner dem på sina definitiva växtplatser. Det blir alltid en veckas stillestånd efter omplanteringen innan de tar fart på nytt. Men ju varmare och skönare i jorden desto bättre blir det.
Dagens sådd blev slanggurka. Sorten Athene från Runåbergs frö. Har haft den förut. Jag brukar satsa på gurka jag känner igen och som jag vet är bra.
Tomaterna vill jag prova åtminstone någon ny sort av varje år.
Ser ni längst bort i markbädden? Bakom trämöbeln? Där står pingstliljor och blommar. Min snälla svärmor hade fått för mycket smålökar och jag tog tacksamt emot dem. Lökarna står där på tillfällig tillväxt. De ska ut i naturdelen av trädgården sedan. De har lönat mig bra - många vita blommor förhöjer stunderna i växthuset.
Det går utmärkt att sitta därborta i den blå möbeln och ta sig lite vin på lördagen.
Det går faktiskt väldigt bra.
Trevlig helg!

4 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Det verkar så mysigt med växthus, jag fick just bilder från mina svärförälrar på deras. Och bilden inifrån ditt lockar en att vilja slå sig ner.

Lilla B sa...

karin: Det är ett litet privat Eden, mitt växthus. Nåja, privat och privat när jag visar bilder. ..

Anonym sa...

Å så härligt det ser ut! Jag drabbas av "vill-ha-sjukan".

Lilla B sa...

it-mamman: Den där sjukan är botbar men bara på ett sätt! :)