15 maj 2007

Gödning

På växthusbloggaren själv smälter vinterspäcket av allteftersom. Hårt arbete i trädgård är ett gympass så gott som något.
Men pelargonerna behöver lite extragott för tillväxten.

Men!

De gillade inte alls det jag bjöd på. En liten flaska ur Icas eget sortiment serverade jag dem. Den står ute i växthuset och jag är inte människa att komma ihåg namnet. Innehållet är en svart sörja som liknar Bycobakt. Luktar lika men utan samma verkan. Bladen på mina pelargoner blev alldeles gula och de som inte hunnit bli det böjer ihop sig. Hör hur de ropar HJÄLP. Det var därför jag planterade om dem med blixtens hastighet häromdagen. Ny jord och bortspolad gödning. Får se om det hjälper.

Vet knappt om jag vågar använda den till några växter alls.

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Jag har alltid kört den gamla vanliga gröna flaskan o pelargonerna frodas...

Ska iväg nu o shoppa loss på pellisar o annat smått o gott. Tänkte de kunde få vara i växthuset om nätterna blir svala. Vill börja plantera i krukorna NU!

Kramar

l*eva sa...

Pelargoner brukar ju klara det mesta!
Det enda i gödningsväg som hamnar i varukorgen på Ica...är möjligen Provadopinnar.

Jag saknar faktiskt den där gamla vanliga Bychobacten...luktade apa, men...hade bra inverkan på växtligheten.
Jag är ju Chrysan-fantast...allt annat är numer förbjudet. Här.

Anonym sa...

Får du ingen hästskit i år?
Tyvärr har jag ingen brunnen hösndito att dela med mig av. Allt är redan utspritt och ingen växtlighet har protesterat.
GJ

Lilla B sa...

dubbelörnen: Ska nog inte fortsätta på pelaronerna med den där. Jag har knökfullt i växthuset. Det är en bra plats att förvara växterna som skall vara ute egentligen.

Lilla B sa...

eva: Rälig doft är ordet! Hoppas att få lite hästskit. Det gjorde susen förra året. Inte helt luktfritt heller, för den delen.

Lilla B sa...

GJ: Jo, jag hoppas på det. Men hästägaren har det lite snoigt just nu. Hästen gör nog vad han ska...