10 maj 2007

Lyckat och misslyckat.


Grattis på födelsedagen lillasyster!
Det var den trivsamma och lyckade delen.
Nu kommer eländesdelen:
Gurkfröna gror inte. Nä. Petade i jorden idag och jag varken kände eller såg till något frö. Ruttnat, tro?
Jag använde en gammal förpackning, sen förra året var den. Fröer brukar hålla sig förvånansvärt bra. Gurkkfrön kan vara luriga, det har jag läst. Men inte trott på.
Trodde istället att de bara skulle ner i krukan och vända. Så brukar gurkfrön bete sig.
Så attans snopet!!
Väntar väl en dag till eller två.
Så är det när snålheten bedrar visheten. Då står man där med lång näsa i den jordiga krukan.
Uppdaterat med mera elände:
När jag gick in i växthuset för att säga godmorgon till växterna stod en grannes hortensia i en kruka. Det hade vi avtalat. De skulle få sätt in den och jag skall sköta om den medan de är bortresta. Helt i sin ordning.
Tänkte att jag nog borde nog känna efter om den var torr.
FASA!
ELÄNDE!!
DEN ÄR FULL MED SPINN!!!
Jag fick ut den fortare än en gris blinkar.....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag som redan gett bort några gurkplantor! Hoppas jag kan avvara fler åt dig om dina inte kommer upp och du inte har några färskare frön.
Gurkfrön kan absolut vara kinkiga.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Åh, vad jag tacksamt tar emot ett par plantor om du har och om mina inte kommer upp. Ska aldrig spara gurkfrön som inte kommit i jorden. Alltid lär man sig något!

Bloggblad sa...

Gurka har jag aldrig prövat, men det är väl det enda. När vi bodde på landet och hade ett par hundra kvadratmeter trädgårdsland, prövade jag annars det mesta. Fick såna mängder att jag fick bjuda hem folk på självplock... bönor av alla varianter stod oss till slut uppe i halsen.

I år har jag bara fått ner basilika(pestofrön kallar jag dem) och lite ruccola inne på altanen - och så förstås har jag planterat om physalisen nu och tänker på dig du okända varje gång jag ser dem!

Lilla B sa...

bloggblad: Ibland blir det bara för mycket. Jag vet. Har odlat så jag nästan kväver nära och kära med tomater och annat. I år ska trädgårdslandet bli lite mindre.

Lägger ut en bild på min physalis. Bilden är inte bra men den visar iallafall hur den ser ut.

Linda sa...

Mina Physalis har stannat i växten.
Endast ett par cm övanför jorden är dem... :(

Spinn på hortensian, det var tacken det för att du skulle passa den :(

Det var faktiskt mycket elände det här :)

Lilla B sa...

lindalotta: De dem ilte gödning så sätter de nog fart! Alt elände har ett slut.