1 maj 2007

Insvepta tomater


Så här ser tomattältet ut alltså. Inte snarfagert, precis, men mycket effektivt mot nattkylan. Tomater vill helst inte ha kallare än 6-7 grader. Annars är det risk att de tappar fart i tillväxten.

Den temperaturen klarar jag utan att slå på elen.

Förr tänkte jag inte ett skvatt på att jag ödade med el. Drog igång värmefläkten när det verkade behövas.

Antingen blir man snålare eller visare med åren.

Eller kanske bådadera.


Till lyst har jag satt några freesiaknölar. Tycker om blommor med doft. Vill kunna sitta därinne i den blå stolen och bli smått yrslig av väldoften.


Den som är riktigt uppmärksam ser en broderad duk på bordet.
Jag är nästan förvånad själv.


14 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt tomattält är betydligt vackrare än mitt....=) / åsa

Lilla B sa...

åsa: Har du ditt på bild? Måste kolla...
Fint eller fult, tomaterna är nöjda under vilket tält soom helst.
Köpte en ny fiberduk så att den skulle vara så ljusgenomsläpplig som möjigt.

l*eva sa...

Jag är mycket IMPONERAD...av duken!
På bordet!

Men vad är det som står i krukorna framför tomaterna?

Lilla B sa...

eva: Framför tltet står en kruka med salvia. Jag har haft den nerrävd i markbädden över vitern. nNumera inkrukad och skall ut när det blir gynnsammare dygnet om.

Lena sa...

Oooo, broderad duk... imponerande.
Jag gillar engelskt broderi, det är väldigt lagom. Visst är det kul att överraska sig själv!

Fresia, de doftar ju ljuvligt!

Lilla B sa...

panter: Inte har jag broderat den själv,inte. Åhnej.Rätt ska vara rätt. Syslöjden var inget höjdarämne.Ett B i betyget avslöjar den saken.Inte Lilla b utan ett stort eländesB.:) Jag var klassens sämsta syelev.
Ett halvår tog det mig att brodera ett glasögonfodral. Och det såg överjävligt ut ändå...

Lena sa...

Jag är nog lika "duktig" som du. Jag blir aldrig klar eller så tappar jag tålamodet. Jag köper mina dukar om jag nu inte ärvt dem.

Anonym sa...

Även mina tomater m.m. har tältat, men nu har jag plockat bort fiberduken. För tidigt visade det sig. Kl 04.30 i morse larmade min växthustermometer. Plus 4 grader. Det var bara att springa ut och slå på värmen.
Bortsett från väl tidig morgon, så är det en bra grej att ha larm på termometern och nog spar man en del kilowattimmar.
GJ

Annika sa...

Älskar verkligen doften av Fresia! Dessutom är det ju en sådan vacker blomma. Vill jag också ha!!!
Som SAGT: ditt fikahörn i ditt växthus är verkligen mkt TREVLIGT!!!

Lilla B sa...

Panter: Jag har bestämt mig för att aldrig mer i mitt liv sy i ett blixtlås! Aldrig. Ibland är det mycket enkelt att vara principfast.

Lilla B sa...

GJ: Så smart att ha larm på termometern! Var har du hittat en sån finess någonstans? Eller är det ett hemmabygge?

Mina tomater tältar vidare.

Lilla B sa...

annika: Freesia brukade min gamla farmor köpa hem på lördagarna. Det luktade så gott. Har aldrig odlat sådana förr så det är allt lite spännande. Köpte två förpackningar och har klämt ner dem i krukor. Får se hur det går.

Ja, min lilla kaffehörna är mycket skön. Man sitter förresten rätt gott i de där enkla trämöblerna.

Anonym sa...

Den larmande termometer finns antagligen att köpa billigt på Claes Ohlson. Jag har fått min i samband med någon tidningsprenumeration som sedan sades upp.
Termometerdelen sitter i växthuset och avläsargrejen inomhus (utan sladdar). Den visar max/min ute och inne och en del andra finesser plus det praktiska piplarmet.
GJ

Lilla B sa...

Gj: Jättepraktiskt! Man kan hitta finurliga grejer på ClasOlle!