21 maj 2007

Ur morgontidningen


Läste nyss i min morgontidning att tidskriften Turists kulturspanare utsett väg 63 till en av Sveriges vackraste vägar. Vildmarkskänslan är påtaglig med skogar, sjöar och få hus. En smal och slingrig väg. Djur och natur nästan uppe på vägbanan.

Är det någon som hört detta förr? Är det någon som sett min sjö?

Visst.

Det är den vägen. Bilden tog jag i farten, förresten. Man får inte göra så, jag vet. Men just där kan man inte stanna.

Jag åker iväg nu. På en av de vackraste av vägar.

Men det visste jag ju redan innan......
Och inte har detta ett endaste dugg med mitt växthus att göra.
Man får väl ta ut svängarna ibland.

20 kommentarer:

Karin W. sa...

Hmm.. den bilden kunde lika gärna ha varit tagen någonstans efter väg 45 också.

Annika sa...

Absolut!! Sjön måste få vara med!!! Once a week! Även om det är en växthusblogg!
JÄTTEFIN! Vilken vacker väg du färdas på varje dag! Härligt!

Lilla B sa...

karin: Många fina vägar finns det....

Lilla B sa...

annika: Du är nog bloggosfärens envisaste!! :)För din skull kommer VÄXTHUSBLOGGEN att inte ha ett fågelbad utan en hel rackarns sjö!

Lena sa...

Så du bor också mitt i ett vykort!

Lilla B sa...

panter: Haha, nä, det gör jag inte. Skog på tre sidor och en granne på en. Ingen skulle satsa på att köpa ett sådant vykort. Men vägen är fin!

Anonym sa...

Det ser oerhört vackert ut. Är asfalten också fin?

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Man kan verkligen undra över ordvalet: vackraste väg. Asfalten är icke att betrakta som fager.
Men alla sjöarna jag åker förbi är vackra.

Annika sa...

Hi, hi---tihi!!! :-)))

Anonym sa...

Heh, nej själva vägen är inte direkt i bra skick. Men utsikten är ju underbar, helt klar. Jag tycker om att åka den vägen. Finns mycket fint bortåt där. :-)

Längs den vägen finns bl.a. en gammal vargrop och ett gravröse, visste du det?

Lilla B sa...

ellis: Varggrop? Nej, det visste jag inte. Kan du precisera? Ungefär var och om den är synlig från vägen?
Åh, så nyfiken jag blev! :)

Anonym sa...

Om jag inte minns fel (jag sitter och "åker" längs vägen i minnet här) så efter sjön nånstans, så går det in en liten gammal väg på vänster sida, som går parallellt med stora vägen ett tag (syns nog inte från stora vägen) och som sedan kommer ut där det går in en väg till vänster, till Kindla..? Eru me'? =)
Nej, jag förstår om du inte är det.
I alla fall, varggropen finns i början av den gamla vägen, på vänster sida. Gravröset finns längs samma väg, fast man måste då gå upp i skogen och gå på en stig där.
Det finns något mer där också, det ska vara tre "sevärdheter" men just nu kan jag inte komma på vad det är.

Anonym sa...

Förut fanns det så bra kartor på din jobbkommuns hemsida, men jag hittar dem inte nu. :(

Det fanns liksom "norra rundan", "södra rundan" osv. Något sådant. Det var så vi hittade varggropen-rundan.

Lilla B sa...

ellis: Tack för upplysningarna. Då vet jag hur jag skall leta mig fram.
Har alltid velat kolla i en varggrop! Bara ordet är härligt!

Anonym sa...

Jag hittade vägen!!

http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&mapstate=6%3B14.815603874953172%3B59.79229529326404%3B0%3B14.79456872701093%3B59.801179621580275%3B14.836625543146654%3B59.783464538786895&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&stq=0

(Hoppas länken funkar nu!)

Ser du att om du kommer hemifrån, så går det först in en väg till höger och sen en väg till vänster? Det är den till vänster du ska åka in på!

Varggropen ska finnas någonstans på vänster sida precis bredvid vägen.

Anonym sa...

Men åååh! Hela länken kom inte med ju.
När jag testade den hamnade jag i Gabon! Riktigt så långt behöver du inte åka, jag lovar. :)

Jag mailar länken till dig!

Lilla B sa...

ellis: Tack för det! Vad spännande. Ska försöka kolla från Kindla-skylten och framåt till höger på hemvägen om jag hittar nåt och sen kika på mailen. Tack!!

Anonym sa...

Jag *tror* att det är Kindla-vägen, men jag inte säker.

Lilla B sa...

ellis: Tack för mailet! Länken funkade och jag fick fram kartan. Måste iväg strax till ett möte men ska titta noga senare ikväll. Stort tack!

Anonym sa...

jag hoppas den inte försvunnit, rasat ihop eller nåt. Den var inte särskilt djup eller så när vi var där, för ett par år sen, men det var himla intressant ändå.
Junior tycker historia är hur spännande som helst när man kan besöka faktiska platser. Galgbacken är ju spännande, och gravrösen och gamla hyttor m.m. Det finns ju hur mycket som helst här omkring!