18 maj 2007

Inga drömmar utan hårt arbete

Jag tog på mig lila fleecetröjan, trotsade kylan och jobbade på i växthuset. Nästan alla tomater står på nu sina reserverade platser. Änglatrumpeterna är jordade - om man nu kan säga så. Ett femtontal paprikor har fått större krukor.

Planterade Bacopa Snowflakes i mina tre hängamplar. Passade på när jag ändå hade fått upp lite fart.

Nu återstår två plantor med physalis. Gurkorna är det problem med. Sådde gurkfrön ur en gammal fröpåse jag hittat. Så snåldumt av mig. En liten stackare har grott. Den växer dessutom så långsamt.

Inser att jag måste köpa ett par gurkplantor.
Värre saker har jag gjort......

Det var det sista trädgårdsarbetet under de här helgdagarna.
Trött men nöjd.

10 kommentarer:

Lena sa...

Se där! Att var nöjd är en go känsla
- det är inte jag idag, nöjd alltså.

Lilla B sa...

panter: Varför är du inte det, då?

Lena sa...

... en dåligt disponerad dag...
I morgon blir det racerfart.

Lilla B sa...

panter: Inget värre! Så bra.
Usslig planering har ingen dött av.

l*eva sa...

Duktig tjej,Du- lilla b.

Det var väl åtminstone lä...inne i växthuset?

Själv funderar jag aktivt *L*, på att försöka få tag på ett växthus också...men det måste ju vara så litet! Pyttelitet. Men gärna rätt högt!

Lilla B sa...

eva: duktig är jag inte men satans envis...
Ett växthus kan verkligen rekommenderas. Det finns från dyra, dyra med trästomme till billiga,nästan temporära med tjock plastfilm.
Hoppas du hittar något! Högt skulle det också vara.Är det för att passa inehavarinnans längd?

l*eva sa...

lilla b: Nja kanske...också...men jag tänkte så här: kvm-ytan kan ju inte bli så stor...utan jag får tänka i kubik, liksom!

Lilla B sa...

eva: Aha! Det är nog klokt att tänka så. Har man för liten kvadratmeteryta så blir det svårt med vädringen. För hett, helt enkelt. Det ska inte vara för varmt i ett växthus.

Dubbelörn sa...

Men har du redan satt ut snowflakes??!!! Jag var till Ekenäs o kikade på alla 70 olika pelargoner o snowflakes men inte vågade jag köpa något än. Ska nog vänta ett par veckor till. växhuset har nu börjats fylla med olika otmatolanaotr, paprika, physalis.. gurkorna väntar vi också med...

Kramar

Lilla B sa...

dubbelörnen: Snow-flakes passar i bistert klimat(!). Om det ser ut att bli för kallt gör jag en strut av tidningspapper och lägger över dem. Det funkar.Om inte blåsten är svår, förstås.
Om det inte vore så trångt i växthuset skulle de få vara kvar någon vecka till.