28 maj 2007

Flottfärd med förhinder

Inställt.
Så kan det gå.
Åtminstone när vindarna nästan lägger ikull björkarna, när grankottarna dunsar ner och när äppelblommornas kronblad far som snöflingor genom luften.

Hade nödpackat en kasse med extrakläder. Till och med vantar... Fryser gör jag inte frivilligt.
Visste ju inte om vädret var lika illa där jag jobbar.
Det var värre.
Där regnade det också.
Regnet skulle gjort flotten hal och vindarna hade nog blåst ikull oss.
Svartälvens vatten är kallt.
Smaka på ordet Svartälven. Lite kusligt i blåst och kyla.

Vi skall göra flottfärden i augusti istället

Ställde av bara farten in allt trädgårdsarbete ikväll här hemma också.
Man kan inte fröså grönsaker i hård vind. Jo, man kan. Men det är dumt.

11 kommentarer:

Villa Nian sa...

Vad tråkigt att det blev inställt! Om du sått idag så hade ni kanske haft grönsaker spridda i hela grannskapet :-)

Lena sa...

Föttfärden kanske hade blivit forsränning och det är ju inte riktigt samma sak.

Jag kan se nu, när det börjar ta sig i rabatten att mina fröer flyttat på sig. De flöt säkert omkring när det kom några rejäla skurar för någon månad sedan. Detta kommer att bli spännande...

Lena sa...

Himmel! Jag måste börja läsa ordentligt INNAN jag trycker i väg kommentarer.... FLOTTfärd så klart.

Lilla B sa...

Välkomen hit Tina!:Inte skulle jag vilja å runt och leta morötter ch persilja i närheten. Vågar nte hänga ut tvätt i blåst heller. Får väl genomsöka skogen i jakt på strumpor. Inget idare... :)

Lilla B sa...

panter: Halvdränkt och stelfrusen kunde jag blivit. Inte ens på betald arbetstid önskar jag det. Kalla bads värde är klart överdrivet.
Jag trycker också iväg de mest horribla felstavningar/slarvskrivningar. Försöker kolla men ibland går det lite hastigt.
Jag är ju inte unervisande i svenska så jag grämer mig inte så hårt... :)

Anonym sa...

Mig hade man inte fått ut på en flotte i något väder. Hu.

Det blåste verkligen ordentligt igår. Jag hoppas det blir lugnare idag. Fast det ser inte så ut just nu.

Lilla B sa...

ellis: Jasså inte ens i finaste vädret? I lugnväder blir det nog prima. Får väl hänga kameran om halsen som en verklig turist för att inte drälla ner den i vattnet.
Men blåsten, regnet och kylan...
Svårt att få upp geisten när vädret känns så snålt och kallt.

Anonym sa...

När det gällde erbjudande om kallbad, hade min far alltid en stående kommentar: "jag är ren och kan simma". Igår var jag beredd att hålla med honom.
När det gäller frösådd och blåst, så öser nordvästan just nu maskrosfrön från grannens beteshagar över mina odlingar.
De grönsaksfrön jag petat ner, flyttar katterna på. De tycker det är så lättgrävt och bra och lite extra gödsel kan väl inte skada. Lika spännande varje år att se var morötterna ska behaga dyka upp.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Jag lägger fiberduken över sådd och förankrar den väl. I mitt tycke väl, alltså. Men alltid tar sig nåt kattskrälle in under och ligger och gonar sig. Man ser en liten kulle från utsidan, bara. Varmt och fint därinne. En tältande katt.

Anonym sa...

Tur att du slapp! Hur ska du klara dig undan i augusti?

Lilla B sa...

rosalia: I augusti är vattnet varmt luften ljummen. Vindarna snälla och flotten torr. det blir fint i augusti. Då följer jag gladeligen med. Utan vantar och värsta fleecetröjorna.