2 maj 2007

Knäna böj!

Kom hem sent och det blev bara sådd av luktärter ikväll. Nu tror jag inte att jag har mera som skall försås. Men det är väl med alltför tidigt inköpta fröpåsar som med gamla julgransbarr. De kan dyka upp på de mest oväntade ställen. Ända fram till midsommar, till och med.

En rugge med liljor håller på och växer till sig. De finns mellan tomattältet och möblerna. Bladen var tuggade på. Och det var inte jag som tagit ett bett!

Hu - nu börjas det. Jäkla liljebaggar.

Kastade mig ner på knä och tittade igenom alla blad. Här ska mosas baggar!!
Inte en liljebagge syntes till. Undrar om det kan ha varit en snigel som kalasat på bladen medan jag var i Örebro idag.

Rackarns kräk.

Tänkte när jag låg på knä och glodde på och under varteviga blad att det är tur att man inte har webkamera i växthuset.
Dagens program hade inte fått Fem Liljeblad i recension, precis..

16 kommentarer:

Anonym sa...

Du kanske skulle skaffa några små vänner som sköter markservicen i växthuset? (Pigor brukar det kallas i andra sammanhang). Jag har fyra stycken trevliga små gynnare, Kinesisk Dvärgvaktel kallas de, dvs fågelarten. Annars heter de Viktor, Silvia, Skymt och Sjorpa. Inga markkrypande insekter göre sig besvär, de slukas direkt. Ok, en och annan daggmask slinker med också, men det får man bjuda på. Sniglar har jag aldrig bjudit dem. Och så får du förstås inte släppa in den där Monsterkatten. Livet i trädgården är inte någon Edens Lustgård precis.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Menar du att vaktlarna spankulerar fritt därinne? Var har du dem på vintern? Det låter ju väldigt trevligt - men äter de inte tomater, gurka och paprika? Tar de inte bort höljet på physalisen och mumsar i sig?

Varken Mosterkatten eller hans beskedlige bror är välkomna in i växthuset. De bitiga typerna rullar sig på växtligheten och trycker ner det mesta.

De får ligga utanför.

Anonym sa...

Ja, de spankulerar fritt och de äter inte frukt och grönsaker. Späd sallad vill de gärna smaka på och kanske ett litet nafs i de nedersta gurkbladen, men det har aldrig varit några problem.
För att de inte ska komma ut eller andra djur komma in, så har vi bytt ut en av dörrarna till en nätdörr in till den delen av växthuset där de bor. Dörrarna behöver ju bara stå på vid gavel för skottkärran tidigt på våren och sent på hösten och då bor de i en bur inomhus och lever på frön och lite sallad.
Första avdelningen i växthuset, lusthushusavdelningen, fungerar som en djursluss.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Du skulle väl kunna starta en blogg du också! Visa ditt växthus med vaktlar i. Eller skicka mig en bild så jag kan visa. Jag är hiskligt nyfiken, ser du, på hur det ser ut hos dig.

Vaktelägg! Får du såna också??

Lena sa...

Men du det var en idé! Du har ju redan ett gummitangentbord, så en webkamera är väl den naturliga fortsättningen?

Anonym sa...

Så fort du vänder ryggen till är någon där och tar en tugga alltså. Och har sedan mage att gå och gömma sig - så fräckt. Du kanske kan skaffa de där insektsätande fåglarna som GJ tipsade om. Naturliga bekämpningsmedel är väl din melodi?

l*eva sa...

Jahaja...vaknar i ottan...och läser och blir *alldeles till mig*

1. Luktärterna...direktsådd, eller?
(du har väl slipat lite på fröna, de brukar gro lättare då)
Jag la mina luktärter i blöt i går och tänkte, att jag är nog en vågad själ...som redan nu i kylan tänkte så dem!

2. GJ:s dvärgvaktlar...inte för att jag har några kryp, att bjuda på...utan för att charmen jag läser in i inlägget...gör mig avundsjuk.
(en *sjuka* jag mer och mer tillåter mig, att frossa i)

Lilla B sa...

panter: Mitt vik-och rullbara, duschsäkra tangentbord skulle jag gott kunna ha därute. Men webkamera? :). Nejtack!

Lilla B sa...

Pallas: Naturliga bekämpningsmedel är absolut mina favoriter. Och vaktlarna är ju synnerligen naturliga. Men å andra sidan är min tumme och pekfinger det också.....

Lilla B sa...

eva: Inte direktsådd för min del. I gamla glassburkar för utplantering när frosten inte väntas. Jag la dem i blöt dygnet innan. Det står 12 timmar på påsen men jag har lagt luktärtfrön i blöt förr och glömt av dem. I flera dar tom. De grodde galant! Jag struntar i att göra åverkan på dem. Ju mindre jobb desto bättre:)

De där vaktlarna skulle jag vilja ha en bild på för att visa. Och själv skulle jag vilja se dem in natura. Tror att jag ska bjuda hem mig till GJ. Hon bor också i Bergslagen.
Ja,det ska jag nog....
Hoppas hon läser det här och blir förvarnad.:)

Anonym sa...

Jag lejde grabbarna att leta liljebaggar (vi dränkte dem i t-sprit, ha!). Första omgången hittade dom runt 20 st, och sedan några få till. Sen dess har jag inte sett en enda.
Man håller tummarna.

Lena sa...

Har mailat dig.

Anonym sa...

Du är välkommen! Det hjälper inte att förvarna. Det är lika ostädat ändå. Slå en pling när du är på väg bara, så att jag är hemma.
Jag har verkligen försökt fotografera vaktlarna. Det är svårt. Jag har en mängd dåliga bilder. Om jag hittar någon hyfsad bild, så lovar jag skicka.
GJ

Lilla B sa...

ellis: Så slapp du gå i närkamp med krypen! Skicklig manöver.:)De hittade väldigt många. Jag letar mig halvt fördärvad.

Lilla B sa...

panter: Du har mail.

Lilla B sa...

GJ: Jag kommer mycket gärna!! Vägbeskrivning behövs.