29 maj 2007

Vegetabiliska gökungar


Svärmor undrade om jag ville ha några delade dahlior. Hennes hade blivit i största laget.

Klart jag ville!


Att dela med spade var inte att tänka på, så kraftigt vuxna var knölarna. Hon tog fram yxan och tjopp! fick jag en bit.

Planterade dem i de kärl/behållare som stod till buds. Trodde inte att de skulle växa fort.

Lätt som en plätt skulle jag bara bära ut de smått grönskande små plantorna när frosten inte längre lurar på natten. Gräva ner dem i rabatten på ett bra ställe.


Så blev det inte. Dahliornas tillväxt liknar mest sagan om gröten som bara kokte och kokte.

De växer och växer.


De är mina vegetabiliska gökungar. De tränger ut annat. Och frosten är ett kallt spöke fortfarande.

Jag bär och bär. Ut och in ur växthuset.


Undrar om de står där och hetsväxer. Tävlar i lönndom med varandra.

Man kan aldrig veta....

6 kommentarer:

l*eva sa...

Psykologen i Dig, får nog ta ett allvarligt samtal med dem.

MEN egentligen är det nog den Goda trädgårdsmästarinnan...med fingergrönt...i Dig, som får Härligheten att välla fram!

Som vanligt: Avundsjuk!

Lilla B sa...

eva: Haha de är inte tal-bara. bara del-bara!

Tror snarast att det är odlingfel av mig. Det skulle inte stått så gynnsamt.
Men jag hade ingen annan stans för dem. ute ar det för kallt.
Skule kanske tom kunat vänta med att stoppa knölarna i jorden.

Men jag är glad att de växer, förstås.

Avundsjuk? Titta på dina fina balkongväxter istället och tänk på mig som jagar tistlar och kvickrot. Kirskål och fräken.

Anonym sa...

Ser ut som du har problem att kryssa dig fram till den blå viloplatsen. Men du har väl inte tid att sitta där ändå.
Själv har jag slutat med Dahlior sedan mössen åt upp de sista knölarna på vinterförvaring.
Det där med yxan - man kanske skulle släppa lös någon yxbeväpnad bärsärk bland kirskålen.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Gott om vila har det varit synnerligen ont om senaste tiden.. Jag får lyfta undan de tunga pjäserna för att ta mig fram. Snubblar jag drar jag ikull salvia, pelargoner och tomater. Tur att man är elitgymnast ;)
Den förbenade kirskålen finns här hos mig med.
Skulle vilja tala ett allvarets ord med munken som införde kirskål!!

Bloggblad sa...

Jag ler åt din blogg och dina gökungar!

Fast jag svär över mina salladsfrön som inte kom upp... har en låda kvar att så - för att inte få allt på en gång - men det verkar som om det bara blir den... dillen, ruccolan, rödbetor och spenat har hojtat till att de lever, men där huvudsalladen skulle varit... suck.

Lilla B sa...

bloggblad: Du som är så flink med stickorna: Sticka några salladshuvuden. Sticklök har man ju hört talas om...