10 maj 2007

Physalis


Genvägar skall enligt talesättet vara senväger. Det stämmer inte. Åtminstone inte när det gäller physalis. En gång sått räcker. Sen tar man sticklingar som övervintras.


Hur jag gör kan man läsa här.


Bilden visar en av physalisplantorna. Så långt hinner de komma sig om man gör på mitt vis.


På detta kaxiga sätt vill jag slå ett slag för sticklingsförökning.


I växthuset ligger fiberduken kvar sedan i går kväll. Jag tog inte bort den i morse när jag upptäckt spinneländet på grannens hortensia. Läs förra inlägget!
Den blomman åkte raskt ut och sen lät jag fiberduken ligga kvar som skydd. Den får ligga kvar i natt också.

Har ingen aning om det hjälper . Det lär jag märka....

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Mina har inte hunnit fullt så långt, men de är kraftiga och fina - och jag är så tacksam för tipsen jag fått. Såg att man kan köpa dyra frön i liten påse - jag som tog isär en frukt och åt upp de andra...

Lilla B sa...

bloggblad: Kul att ha fått dela med mig av mina ibland lyckade experiment!
Ju intressantare det är med trädgård desto mera att tjäna för fröförlag, prylförsäljare mm. din variant är bra:
Bättre att äta upp allt utom några fröer! Har några nästan uppätna paprikor på gång.

l*eva sa...

Jag rodnar och skäms...när jag ser dina Physalis.

Mina är som knappnålsstora bleka...nånting...
Får väl som vanligt trösta mig med:
-Man kan inte ha ALLA gåvor!
*L*

Lilla B sa...

eva: Men du frösådde väl dem? Då kan de ju omöjligen hunnit bli resliga. Det är det som är vitsen med sticklingsförökningen. Det blir turbostart.