3 maj 2007

God morgon!


Tar mig alltid en tur in i växthuset innan jag åker iväg till jobbet. Måste säga godmorgon till växterna. Ge dem lite vatten om det behövs, lyfta undan fiberduken så ljuset kommer åt dem och kolla om nattkylan varit hård.
Idag låg solen på och de fortfarande ljusgröna, tunna bladen på vinrankan blev nästan genomskinliga.

En blomknopp, om än lite oskarp, kan man redan se. Det är en otrolig kraft i en vinranka. Och då tänker jag inte på pocenten utan på att den verkligen växer så det syns.

Sommarpinceringen är inte långt borta. Det är inte alls så märkvärdigt som det låter. Pincering är bara helt simpelt sommarbeskärning av de nya, mjuka skotten. Rekommendationerna är att man knipsar av det växande skottet två blad efter blomklasen. Det är bara att räkna: 1-2-knips. 1-2-knips. Och så håller man på. Ofta.

Gör man inte så är djungeln strax där. Vill man ha en djungel är det väl helt i sin ordning men om man inte vill att vinrankan ska ta överhanden är knepet: 1-2-knips. Lätt som en plätt.

Jag har en liten sax för detta ändamål. Den ligger beredd.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att hälsa växterna god morgon. Jag går alltid en morgonvandring i slottsträdgården innan arbetsdagen börjar. Mina staketdruvor fick välbrunnen kogödsel idag. Tänkte på din tidigare kommentar om ditt överdjävliga glasögonfodral....du har ingen bild på det?

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Men nu är du rolig!! :)
Vill du verkligen se mitt helvetiska broderi??!

Jag vet inte riktigt var jag har det. Ska min själ ta och leta. Fula fjärilar är det på. Usch..., jag ryyyyser.
( det gjorde sannolikt syfröken också..)

Anonym sa...

Jag har knipsat mitt blåregn.. enl samma princip... o helt otroligt att en klase är på G

Lilla B sa...

åsa: Blåregn......
Det är något jag bara drömmer om.

Linda sa...

Mina vinrankor växer på friland och bladen har inte riktigt slagit ut, men stora fina knoppar är där :)
Likaså när det gäller blåregnet :)

Lilla B sa...

lindalotta: Har du också blåregn? Jag blir grönare och grönare av avund. Trist att medge men så är det....
Du och Åsa kan väl lägga ut lite bilder senare när blåregnet är i full blom.

Lena sa...

Vinrankor och blåregn... finns inte ens i mina drömmar att jag skulle klara det. Men fint är det.

(Ligger saxen på den broderade duken? :))

Lilla B sa...

panter: Nej,nej! Den ligger i hörnet som finns vid ingångens vänstra sida. Där står en vattentunna, ligger ostyriggt med krukor. Hörnet är ingen skönhet utan en nödvändighetsartikel.